Meny
 

En av Norges største frisørkjeder har jubileumsår!

Hairport Frisør jubileum

 Roy H. Rismoen kan se tilbake på en karriere med mange bragder. Bildet er tatt under Hairport Frisørs årsfest, her sammen med hans kone og datter. Foto: Alva Thylen

 «Både frisørbransjen og nordmenns forhold til hår har forandret seg mye siden første Hairport-salong åpnet i 1979»

 I dag er det vanskelig å se for seg at ideen rundt Hairport Frisør startet fra enkle kår i Roy Henrik Rismoens (67) daværende hjem, en folkevogn. Uten å ha fullført grunnskolen klarte han å bygge opp en av Norges største frisørkjeder. Nå forteller han at frisørbransjen har forandret seg mye fra da han selv startet å jobbe med hår.

«Før var man mer opptatt av papir og mesterbrev for drift, mens i dag kan man bare sette i gang. Det er enklere å starte for seg selv. I tillegg er det et mye større prisavvik fra salong til salong,» forteller Rismoen. 

 

Fra frisørlærling til stjerneskudd innen bransjen

Bare som 15-åring dro Rismoen fra Finnskogen til Oslo mot større ting, og frisørkarrieren hans startet ganske plutselig. Etter å ha prøvd seg på Christian Radich og i anleggsbransjen, kom han over en annonse i avisen. Kåre Nilsen søkte frisørlærlinger, og selv om dette var en helt ny bransje, bestemte Rismoen seg for å søke. Det resulterte i en karriere med mange bragder.

«Jeg har aldri forstått meg på hvorfor det falt meg inn å søke. Jeg bare gjorde det. Det skjedde litt tilfeldig. Når jeg så skjønte at dette var noe jeg virkelig kunne og likte var jeg solgt. Kall det skjebnen,» sier Rismoen mens han ler.

Rismoen tok sølv i herrefaget for lærlinger i sitt første NM, og året etter tok han gull. Når Norge ikke ble stort nok var det EM og VM i Amerika, Østerrike og Sveits som stod for tur. Her var størrelsen på arrangementene betraktelig større. Med seg hjem tok han mange gjeve plasseringer, men ikke minst erfaring og fagkunnskap

 

Fagkunnskap, engasjement og perfeksjon

Rismoen var daglig leder hos Kåre Nilsen i noen år før han ville gjøre mer. Med den kunnskapen Rismoen satt på, og sitt store engasjement, var han sulten på noe større. Han sluttet hos Kåre Nilsen, og sammen med Alf Johan Fjeld ble Alf og Roys Hairport til, og den første salongen åpnet i Schweigaards gate i 1979. Duoen gjorde det stort, og med den erfaringen de hadde fikk de mange lojale kunder. De solgte ut hårshow på hårshow, og det som startet i det små i enkle omgivelser ble til en hel kjede.

Etter et tiår med mye suksess bestemte guttene seg for å skille lag, og Alf og Roys Hairport ble til Roys Hairport. Når den gjorde det stort i skandinaviske mesterskap gikk det bare oppover. Kjeden har vokst seg større og utviklet seg til å bli Hairport Frisør, slik vi kjenner kjeden i dag. Dypt i røttene ligger kjerneverdiene fagkunnskap, engasjement og perfeksjon. 

Etter at Rismoen nå sakte men sikkert har beveget seg mot pensjonisttilværelsen er det datteren Tina Bøhn Rismoen, sammen med niesen Julie Rismoen, som har tatt over skuta.

 

Identitetsfokus blant nordmenn

Når Rismoen ser tilbake på hvordan hårstiler har utviklet seg oppigjennom de årene han har jobbet i yrket er det ingen tvil om hva som er den største endringen.

«Nordmenn er ikke like redde for å skille seg ut nå. Man har mer variasjon i hårstiler. Før farget man håret dersom man begynte å bli litt grålig, men nå kan man se hår med 6 til 7 forskjellige fargetoner uten at man er grå,» forklarer Rismoen. «Trender innenfor hårstil forandrer seg på samme måte som med mote, men man ser klart at nordmenn går for hårstiler som passer sin identitet. Der har også frisører utviklet seg, i det at de er mer eller mindre flinkere til å finne hårstiler som passer kunden istedenfor å klippe etter kjønn og alder.»

Som hos nordmenn, har identitetsbygging også vært et fokus hos Hairport Frisør de siste årene. Alle frisørsalongene har i løpet av de siste årene fått et likt uttrykk, og en lik profilering. Fremover har Hairport Frisør ingen planer om å stoppe utviklingen av sin kjede, for de vil vise lojalt at det som startet i folkevognen til Roy Rismoen er i trygge hender.

 

«Det dukker til stadighet opp nye bransjeaktører som tilsynelatende skal kunne tilby det samme som oss, men til en mye billigere penge. Dette vekker bare vårt engasjement, og vår lyst til å vise at vi er best på det vi gjør. Med vår yrkesstolthet og fagkunnskap skal vi fortsette å yte langt bedre enn hva som er forventet av oss,» sier datter Tina Bøhn Rismoen.

 

Hairport Frisør er en kjede med 20 salonger. De har siden 1979 bygget opp en solid bedrift som er i kontinuerlig utvikling. Hairport vektlegger kvalitet og personlig service, og deres frisører holdes oppdatert på trender gjennom kurs og kvalitetssikring. De tar samfunnsansvar ved å vise omsorg for ansatte, kunder, miljøet og samfunnet generelt. For Hairport er det viktig å ha hjerte til faget.

 

Sist endret - 13 mars 2019
Romerikessenteret – Footer - Retargeting