Meny
 

Smarte tips til matpakken!

Matpakketips

Matpakke er viktig for å holde konsentrasjon og humør utover dagen. Derfor er det viktig å lage matpakker som blir spist, og ikke blir liggende urørt i sekken.

 

 

- Lunjsen er en av de store måltidene i løpet av en dag, og er et viktig påfyll av både energi og næringsstoffer som kroppen trenger, sier mat- og ernæringsrådgiver Britt Marlene Kåsin hos MatPrat.

 

9 smarte grep til matpakken:

 

1. Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel

agurk, paprika, gulrot, salat, epler, nektarin eller bær.

2. Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove

brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende.

3. Det er mye sunt pålegg å velge mellom, som fisk, magert kjøttpålegg

(for eksempel kylling og kalkun), ost, egg eller vegetariske alternativer.

Se etter Nøkkelhullet. Frukt og grønnsaker er også godt pålegg.

4. Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita eller

lefser.

5. Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks.

6. Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter.

7. Husk å drikke! Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk er godt

følge til matpakken.

8. Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell

på mer vann neste morgen.

9. Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i

kjøleskapet til dagen etter.

 

 

NILLE har også laget noen tips til matpakker:

https://www.nille.no/tips-og-ideer/matpakketips-fra-linn

Sist endret - 07 august 2019
Romerikessenteret – Footer - Retargeting